Sunday, October 24, 2010

lUv Allah...


kpd kawan2 ku yg pernah dikecewakan...jgan la bersedih hati..mgkin ad hikmah disebaliknya..ingat lah kwn2 Allah telah merancang yg terbaik utk hambanya..ini adalah ujian bg menguji keimanan kita..igt kwn2..bler anda di uji anda adlh insan yg terpilih..so, redha la dgn setiap ujian nye..memg hakikatnya kita sukar utk terima apa yg menimpa diri kita...tp percayalah dan yakinlah dgn ketentuan dr Allah..Dia tahu ape yg terbaik utk kita..mungkin skrg kita sedih sgt tp akn dtg 6t siapa pun xleh jangkakan..mungkin kita dpt kebahagiaan yg lebih bahagia dr skrg...kita perlu bersbar n jgan la bersedih haty..

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman." (QS Al-Imran: 139).

Dalam Al-Quran pun telah menjelaskannya..so,kita mesti melawan dan membuang segala perasaan sedih tu..cuba lupakan semuanya..buat la sesuatu yang dpt melupakan masalh TP bukan dgn cara melupakan dia..tp buat sesuatu contohnya menyibukkan diri kita dgn perkara2 lain terutamanya hal2 yang mebersihkan haty..ikut lah aktiviti2 seperti majlis ilmu...InsyaAllah akan dpt membersihkan haty kita yang sakit..selain itu..berdoalah..doa itu senjata terhebat org mukmin..minta dan mengadu lah ape yg terbuku di haty...krn Dia berhak ke atas segalanya..

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" (QS Al-Baqarah: 45).

seterusnya...belajar memaafkan nya...berlapang dada lah dlm setiap hal..dgn memaafkan ini membuat haty kita menjadi tenang..dan Allah amat suka pd hamba yg memaafkan org lain...

"Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang setimpal, tapi barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.“ [Asy Syuura:40


selebihnya kita serahkan pd Allah..biar Dia yg menetapkan segalanya..Allah itu maha Adil lg maha Bijaksana..Dia telah rancang yang terbaik..mungkin sewaktu kita bercinta kita telah lupa dan jauh drNya..sebenarnya Dia menyayangi kita..sedarlah kita bhwa cinta kpd Allah lebih tulus suci..cinta yg tdk mungkin kita akan kecewa..cinta yg hakiki...mulai saat ini..marilah kwn2 berjanji dengan dgn diri kita.. tidak mahu terlibat lagi dlm cinta dunia..krn.. jika kita cinta kan manusia selalu membuatkan kita kecewa..tp jika kita cintakan Allah tdk sesekali kita akan kecewa..i like.. klau dia da ditentukan jodoh kita.InsyaAllah kita akn bertemu juga akhirnya..igt to..so, kita xperlu risau tentang jodoh..

kawan2..kita perlu menjadi MAWAR BERDURI..yg mana hanya lelaki hebat shj yg dpt memetiknya dan menyentuhnya..bkn sebarangan lelaki mampu memilikinya..
kita juga perlu mengemis cinta Ilahi..cinta yg tulus suci...perlu menjadi wanita solehah..perlu dan mesti buat perubahan dalam diri kita...mesti!!

YAKINLAH DENGAN TAKDIR ALLAH...DIA ADALAH PERANCANG YANG TERBAIK UNTUK KITA..

BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU PADAHAL IA AMAT BAIK BAGI KAMU, DAN BOLEH JADI KAMU MENYUKAI SESUATU PADAHAL IA AMAT BURUK BAGI KAMU, ALLAH MENGETAHUI SEDANGKAN KAMU TIDAK MENGETAHUI..(AL-BAQARAH:216)

HURM....

kita selalu mengharapkan pelangi selalu bersama kita

.tapi pelangi to x kekal lame pun..kita sedih sgt bler pelangi to xde..

rupa2nya Allah berikan matahari..tp kita masih tdk mengerti?? kita tertanya mengapa Allah berikan matahari...

kemudian Allah kirimkan kita hujan yg kita aggapnye satu musibah..



tp akhirnya kita sedar bahawa setiap aggpan kita terhadap ujian dan musibah tersebut..rupa2nya Allah berikan kita bunga yg mampu membuat kita tersenyum.



walaupun dia dah xsayang sy tp...sy tau ada yg lebih sayangkan sy....nk tau siapa 'couple' baru saya??? jeng3...






ok lar...sampy cni jer la pertemuan di blog malam ney..InsyaAllah akan bersambung lg lepas ney...

No comments:

Post a Comment