Saturday, November 26, 2011

adobe photoshop vs adobe illustrator

Assalamualaikum...wbt...

this night i want to share something with u all...
something yang xd ape2 sgt,, tapi merupakan sesuatu yang saya berpuas hati hasil dr kerja tgan sy sendiri..
apa2 yang saya buat ney.. actually is my project work...subjek Pembangunan grafik dan animasi dalam pendidikan..
ku pikirkan dalam bidang perguruan ney xpyh bjar semua ney..tp ternyata sangkaanku salah.. btw.. i feel happy with this subject..because lain dr yang lain...

setakat baru dua projek yg kene buat dlm projek ney.. iaitu adobe photoshop and adobe illustrator...

jom kita tgok...

the first projek adobe photoshop...yang bertemakan majlis2 yang ad di sekolah..




and yang ney plak adobe illustrator..yg ney sush cket coz kene lukis sendiri semuanya..

ok.. walaupun ape korang rs..cntik ke hodoh ker..sy tetap suka jgak..sbb sumenye hasil kerja tgn sendiri.. tp law nk komen ape2 sila komen di bawah yer...

erm..skg ney plak on the way bljar adobe flas..pasney bleh wat header kat blog..yess!! xpyah pkai yg sedia ad lg..hehe...

Saturday, November 19, 2011

Aku ingin jadi seperti mutiara didalam tiram di lautan dalam...



“Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki.”
Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.
Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.
Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?
Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.
Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?
Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.
Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.
Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.
Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.
Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.
Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.
Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.
Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.
Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.

Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.

Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.

Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.
Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.
Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.
Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.
Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.
Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.
Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.
Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..
Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

jadilah wanita seperti permata didalm bekas yg tertutup rapat, dikunci, kemudian terletak dalam almari yang terkunci dgn rapat sekali..dan kuncinya pula berada di setinnggi langit...yang mana hanya lelaki yg layak sahaja mampu mengecapinya...

Saturday, October 8, 2011

Saya bersama HIJJAZ..!!!!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh..
Tanggal 6oct akhirnye..sy dpt mencapai impian setelah lame tertanam..alhamdulillah...akhirnya..dpt jgak dgn kumpulan Hijjaz pd pesta konvo UUM..thanks abg2 Hijjaz sbb sudi dtg..terutamanya Abg Munif...sy sgt excited..walupun dtingglkan seorang pd konsert to, sbb kawan2 sume nk balik tkot bas tinggal..tp demi Abg Munif n the Gang..sy sggup tggu..biar pun terpaksa menginap di bilik org hehe...okeh..bg peminat Hijjaz..sy nk upload beberapa keping gmbr....jgan jelez..
saya bersama Abg Munif...hehe..


sian kat sorg lg kumpulan Hijjaz xnampak..sorrry..

depan sekali d depan munif...hehesempat amek gmbr...

Abg Munif syok menyanyi..




kalo korang sume tgok..memang dipenuhi gambar Abg Munif jer..sbb sy memg minat dy..suara dy best..tp dy ney agak pendiam sikit..xbyk ckp pon ms konsert tu..tp xperla..yg penting suara dy best..n best,,sy suke HIJJAZ..

Monday, September 12, 2011

HANDSET PUNYER PASAL...

Assalamualaikum... n selamat membaca blog kpd sume pembaca blog..

anda syg hfone anda???? cmner kalo hilang.. ?? sedih ke gembira..?? xper2..jgan jawab skg.. smpan dlm haty jer...hehe... saje nak citer... pengalaman biler hfone saya hilang...

ok !!..lepas jer klas pembangunan grafik dan animasi...tb2..baru perasan...mane hfone? mane hfone? cari2.. hah!!! xd..!! sah! trtinggal dlm lab td... cuak2.... pasto liyana terus telefon...

tet2..tet2... tet2...tet2...
liyana : helo..
org tuh : heellow liayanaa.. (dgn sore yg xbleh than..)
liyana dgn rs yg ntah xtau nak ckp..
liyana : ira, ckp2..
saya : helo.. AWAK??? hfone sy tuh..sy tertinggal td...(dgn nada cemas..)
org tuh : ye2..hfone awk...ney sy.. DR HALIM ney...
saya : gulp!!! (tergamam seketika) oh..maaf2 dr.. sy tertinggal hfone td.. cmner sy nak ambek yer? bilik kat mane?
Dr.Halim : xper2.dtg kat lab td jer...
saya : ok... time kasih ye dr.. 6t sy ambik..

ape yg sy nak citer kat sini... sy pggil lecturer sy td yg bergela2 doktor tu..AWAK..adui...malu2..!!!

so the moral of the story..
* jgan cuai..jga harta bnda baek2..
* sblum nak ckp ngan org tuh..ty dulu sape..xpyah duk nak kalut..hehe=)
*dr halim seorang lecturer yg sempoi..lawak pun ad..hehe



NEY LA HFONE SY YG HILANG TUH...HUHUHU

Monday, September 5, 2011

dON be fRusT mY sAhAbat...Allah is the oWner of oUr hEart..


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Demi Tuhanku yang diriku di bawah penguasaan-Nya dan sentiasa dalam pengawasan-Nya, aku tidak menulis melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Nya dan dengan izin-Nya. Sesungguhnya aku menulis dengan penuh kasih sayangku kepadamu sebagai seorang sahabat, sebagai seorang saudara seagamaku. Aku tidak inginkan melainkan kebaikan bagi dirimu dan bagi diriku agar kita sama-sama beroleh syurga yang sangat kita impikan di pengakhiran sebuah perhitungan.


Wahai sahabatku,
Cinta itu letaknya di hati dan hati itu milik Allah. Tidak mungkin kita dapat menyentuh hati seseorang tanpa izin Allah dan jika Allah tidak mengkehendaki. Tidak patut kita serahkan hati kita yang dimiliki Allah itu kepada orang lain untuk dikuasai atau diperintah. Bahkan memang sepatutnya kita serahkan jiwa dan raga kita seluruhnya kepada Allah. Adapun rasa cinta yang lahir sesama manusia itu hanya jalan menuju cinta Allah. Janganlah sekali-kali kita menukarkan tujuan cinta di hati yang sepatutnya untuk Allah kepada manusia hanya kerana kita dapat melihat kecantikan manusia dan kita tidak dapat melihat Allah, kita cuma merasa dan melihat kecantikan segala ciptaan-Nya. Kita lupa dan selalu tidak sedar hakikat segala kecantikan itu adalah milik Allah. Jadikanlah cinta kepada manusia itu sebagai jalan menuju Tuhan, bukan matlamat dan pengakhiran destinasi cinta. Maka engkau akan lebih tenang menerima segala penolakan.
Wahai sahabatku,
Hati kita meronta untuk mencintai dan dicintai. Alangkah remuk redamnya hati tatkala apa yang kita cintai tidak kita miliki. Alangkah kecewanya jiwa tatkala cinta kita tidak dibalas oleh orang yang kita cintai. Ternyata hati itu bukan milik kita, ia milik Allah. Kita tidak bersalah tatkala cinta itu lahir terhadap seseorang, tetapi kita keterlaluan tatkala kita memaksa ia kepada seseorang. Bukankah sepatutnya kita redha dengan ketentuan Allah yang tidak menumbuhkan cinta terhadap kita di hati orang yang kita cintai? Alangkah zalimnya kita tatkala kita tidak dapat menerima apa yang telah ditetapkan oleh Allah. Sedangkan saban hari kita sering tidak menghargai cinta Allah, kita tidak pula membalas segala anugerah cinta yang Allah berikan kepada kita pada setiap hembusan nafas, pada setiap detik kehidupan yang kita lalui. Bukankah Allah lebih layak untuk murka kepada kita kerana kita tidak membalas-Nya dengan ketaatan yang sepatutnya?




Wahai sahabatku,
Allah menjanjikan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Yakinlah akan janji Allah, sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji. Perbaikilah setiap inci kehidupanmu agar engkau termasuk di kalangan orang yang beroleh pasangan yang baik. Allah tahu tentang dirimu lebih daripada engkau sendiri. Maka Allah telah menetapkan untukmu lebih baik daripada apa yang engkau kehendaki. Boleh jadi engkau cintakan sesuatu tetapi ia buruk bagimu dan begitu juga sebaliknya. Pada setiap persimpangan kehidupanmu, apakah engkau merasakan bahawa Allah tiada bersamamu? Bahkan dia sentiasa mendengar dan melihatmu. Persoalannya, apakah engkau sudah merintih pada-Nya, meminta pada-Nya dan memperlihatkan apa yang sepatutnya kepada –Nya? Aku berlindung dengan Allah daripada menjadi hamba yang kufur dan lupa diri.

Wahai sahabatku,
Sungguh cinta itu telah menjadi faktor yang dapat mengubah sesuatu kepada lebih baik atau sebaliknya. Ada manusia biasa yang berubah menjadi wali kerana kuasa cinta, dan ada pula yang bisa menjadi hina kerana dikuasai cinta. Ya, tamadun itu berkembang dan boleh jadi hancur kerana cinta. Tidakkah engkau melihat Taj Mahal yang terbina kerana cinta? Sebaliknya, ada pula yang membunuh kerana cinta. Persoalanku kepadamu, apakah engkau ingin berubah kerana cinta ke arah Redha Allah atau mungkin lebih jauh daripada Allah?

Wahai sahabatku,
Aku tidak mengatakan bahawa aku mengetahui segala isi hatimu atau segala kekacauan yang mengisi jiwamu. Aku cuma ingin berpesan agar engkau tidak meletakkan keinginanmu lebih tinggi daripada ketentuan Allah. Aku ingin engkau mengerti bahawa milik Allahlah segala kejadian. Kemudiannya aku ingin engkau membawa kefahaman tersebut kepada pengamalan dalam kehidupan yang kau lalui agar ia hidup bersamamu di dalam setiap inci kehidupan. Janganlah engkau mengatakan bahawa engkau mentaati Allah di saat hidupmu bergelumang dengan jahiliah. Aku juga sepertimu, anak muda yang bergelora jiwanya. Maka aku berpesan kepadamu agar aku juga dipelihara Allah daripada segala penyelewengan dalam memahami hakikat cinta. Aku memohon keampunan kepada Allah atas segala kesalahan yang kuungkapkan dan kumohon kau doakanlah kebahagiaanku di dunia dan di akhirat. Moga kita dipertemukan Allah untuk hidup di syurga yang kekal selama-lamanya.

Wahai sahabatku yang kecewa,
Bersabarlah…





Sunday, September 4, 2011

Raya dengan kawan2...



Alhamdulillah kali ney..saya rasa rajin plak nak update blog ney..apa yg saya nak citer kali ney...pasal rayer ngan kawan2 saya..hehe...walupun kabur wsaya nak upload jgak gmbr..hhuhu..



dari kanan alya, ani, n alya.. ney la shbt2 masa kat shams dulu...tp yg lain2 ramai lg xd..sibuk beraya sume..

ney anak2 ke adik ney????

and...kawan yg kat bawah ney plak...ialah sahabat baru saya..first time jumpe dy kat umah pakcik..di kuantan...sronok sgt dpt jumpa dy..cpz dah lame nk jumpe..Alhamdulillah..kami ditakdirkan juga untuk berjumpa..hehe..pada hari raya ke-4..

nama dy ney..nor rahimah bt hussin..boleh pagil dy imah..comel kan dy???
yg ney xnampak sgt..kabur..hehe


ney la gmbar dy jelas lagi..si comel..imah..

okeh..to jer nak citer...xdper dh..pepun sy sonok jumpe kawa2n sy..arap2 dpt jjumpe mereka sume lagi..amiin....

Friday, May 27, 2011

~~tak tau tajuk ape~~

Alhamdulillah... akhirnya da siap sume kemas2 brg..penat jugak angkat brg berat2 dr tingkat 1 sampai tgkat 4..fuhh... kalo bleh turun beratt badan xper gak.. hurm.. rs cm byk plak kene bwk balik brg sem ney.. dlm 3beg jgak la..cmner la nak angkut byk2 to.. tp xbleh tanding syazwani embong.. dy lg byk.. cm da xnak dtg UUm lg dah.. ish3...
hurm.. org lain da bis exam jer trus bleh balik.. tp sy x... kene stay dulu kat uum beberapa ari..ish2.. sedey jugak.. tgok org lain da tarik beg bawak balik.. tp ape nak buat sabar jela.. nak tau kenapa kene balik lewat?? sebab... sebab.. sebab ..syg UUM?? xlar.. sebab ad meeting ngan NC?? lg la bukan.. xpun sebab tiket abis? pun bukan.. sebab nye kene pegi kursus star esok smpy 29hb.. erm.. arap2 la xbowink...
tp kan..byk perancangan sy yg xsama.. nak tau sbb ape xsama..??? kalo tgok post sy sebelum ney.. first sy patut balik 24hb kan.. tp x jadi..sbb dpt surat kene g kursus ney laa.. pasto lepas balik to 24hb to patut sy kene pegi baksis kan?? tp xjd... so, ape yg drancang kan xsama.. besela to.. kita merancang Allh juga merancang tp Allah adlh perancang yg terbaik..kan3? erm.. tiket sy yg 24hb to terpaksa la di burn kan.. nk wat cmne..ad la hikmah.. redha jela..
by the way, sy nak ucapkan selamat bercuty kpd kawan2 sy.. semoga cuty ney xjd cuty yg sia2.. jgan wat benda xfaedah.. jgan merempit, jgn maen mercun, jgn makan byk2, jgan tido byk2, n dikesempatan ney sy nak ucap Selamat Hari Raya maaf zahir batin..eh3,, terawal la plak kan.. excited coz pose tahun ney..sebulan kat rumah ..hehehhe..okla to saje la catatan dr saya..jumpe lg..selamat beramal....

Thursday, May 19, 2011

BLOG YG MENJALANI PEMBEDAHAN WAJAH...


AsSalam....
yeaHH..!!!! akhirnya..blog saya berwjah baru...pink gito..setelah..di buat buat facial treatment, cucuk botox, pmbedahan wajah..smpy menghabiskan RM berjuta2 saat..akhirnya..telah siap pun puan blog ney..ha nak tau sbb ape sy tukar.... sbb ape sy tukar?? sebab sy bosan tgok yg dulu...sbb ape sy bosan...sbb sy meluat sudah..sebab ape sy meluat sbb byk benda yg xdpt..sbb ape byk benda xdpt? sbb nak coment xbleh..apeee pun xbleh..sbb apee pun xbleh..ty la diri sendiri..da malas nak jwp...byk ty sgtla..suka haty sy lar ney kan blog sy.. haha! ok kalau dulu blog sy warne hitam..kli ney dah warne pink...to lar dy..muka legend tapi hati cute..hehe ..ok..ape mcm rupa baru blog sy ney?? cantik ke xhodoh? walupun ape pun korang rs tentang blog ney..tp sy sgt berpuas haty...hehehe..penat jgak nak tukar sume benda ney taw,,walau tgah sibuk2 nak exam smpat lg y buat keje2 ney...bajet ilmu penuh di dada..erm.. tggal lg 3 paper lg..pato bleh lar sy balik hehehe..xsabar utk berjumpe family yg tercinta lg tersyg... tp yg sedihnya..bler balik 6t..mama plak yg xd...mama pegi Shanghai... bestnye..nak ikut jgak..tp no money.. tp janji ada jgak buah tgn dr sana.. xsbar rsnye... hehe..aik?? eh2.. out of topic plak.... kembali pada crite pasal blog td... sblum ney blog sy xbleh comment n byk lg lar seting kat blog ney yg xdpt... to pasal yg tukar background ney..wallaupun simple..tp sy suka..sbb warna pink..hehehe.. erm..ney pun da lame sgt xupdate blog ney..da dua bulan kot.. sbbnye malas.. ney tiba2 jer rs nak update blog... so, tgah rs rajin ney..update lg bleh update... erm, xd pape sgt la nak citer pasal ney... to jer nak ckp..sy dah tukar rupa bentuk blog sy...n ney la hasilnye...ok....cekitout...maasalamah...

Thursday, March 31, 2011

COUPLE ISLAMIK?????

Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan perasaan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.

beberapa tahun berlalu...Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. "COUPLE ISLAMIC". Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.

Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, "Have you married?". "No.", jawab Safura. "So, why you sit together with this ajnabi alone here", tanya Muhammad. "Kami couple, tapi Islamic way" jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.

"Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”

Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas...

p/s : yg HARAM tetap akan HARAM walau kita cuba apa cara sekalipon untuk mengHALALkannya..peringatan untuk diri ana sendiri terutamanya....wallahualam
Dicatat oleh Fariz Danial

Wednesday, March 23, 2011

bedah novel...DeNyUt kAsIh mEdiK...



Alhamdulillah..akhirnya abis jgak bc sati novel ney..paling mengjutkan bg sy..dlm ms xsmpy sehari da bleh abiskan novel to...waa...biasanya kalo xckup smgu xkan abisnye sy bc novel..tp xtaw la nape kali ney bc xsmpy shari..mgkin best kot bg sy...erm..nak tau novel ape...jom kita tgok..
haa..ney la dy novelnye..DENYUT KASIH MEDIK....yg byk bagi info dlm pelbagai aspek..n bleh buka minda dlm bidang perubatan..yg scra xlgsung..bler kita berhadapan dgn situasi sebagai pesakit..kita akan tau yg mane halal haram..yg mane bleh n xbleh...

Dr. Muslih...adlh watak utama dlm novel ney..seorg doktor yg berpegang teguh dgn Islam..yg amat menitikberatkan halal n haram dlm perubatan..

novel ney mengisahakan seorang doktor pelatih yg mgharungi pelbagai pengalaman sepanjang berkhidmat di 5 jabatan scra brperingkat ..sebelum menjadi doktor MO..setiap jabatan mempunyai kisah yg berbeza2 n mghadapi dgn pelbagai keadaan yg mempunyai kisah yg tersendiri..

selain tu, byk lg info yg dapat selain perubatan ney..terutamanya FIQH PERUBATAN, FIQH WANITA, dan FIQH CINTA..hebatkan..selain dr bc novel smata2 byk info yg kita dapat...

FIQH PERUBATAN
antara info2 yg ada dlm ney hukum bg perokok, hak kpd Allah yg mane org sakit tetap kene solat dgn cara yg tersendri, cara bersuci bg pesakit, bahana arak n sbgainya...

FIQH WANITA
haid n istihadah wanita, tentang gugurkan anak, hamil n bersalin, khatan bg anak perempuan..n mcm2 lg..

FIQH CINTA
mahar bg wanita, tips usaha mncari jodoh bg wanita, adat2 bergaul dgn lelaki...meskipun da bertunang..indahnye cinta sebelum kawin..n mcm2 lg lar..da xtersebut dah..

selain info2 tersebut..byk lg info lain..seperti info hadis dan doa...setiap cerita yg di sampaikan dan maklumat yg diberi..dilengkapi skali dgn hadis atau sumber2 yg sohih dipercayai...

kesimpulannya, novel ney best sgt..byk benda yg bleh dapat..saya nak ajak kwan2 esp yg minat bc novel..tukar jenis novel yg di baca,,carilah novel ygg dapat mnjadi input dan panduan dlm kehidupan seharian..

ok..to jela yg sy dpt kongsikan..kalau nak tau lbih lanjut cari novel ney dan bc...cz novel ney pun sy pinjam ngan sahabat sy...

Wallahualam....

Monday, March 21, 2011

jom kita tgOk keajaiban Al-Quran.!!




Untuk pengetahuan kawan-kawanku, di dalam al-Quran Rasm Uthmani. Setiap satu juzu’ mengandungi 20 muka surat. Manakala, setiap satu muka surat mengandungi 15 baris ayat.

KAEDAH RINGKAS MENGENAL PASTI MUKA SURAT SETIAP AWAL JUZUK


Mudah saja!!

(x – 1) 2 +no.2

Macam rumus Al-gebra plak kan??? saja2...senang sikit nak igt..kalau rumus2 lain bleh ingt xkan rumus simple ney xleh igt kan3?? ok..X itu bermaksud juzu' yg anda nak cari muka suratnya...

Jadi, juzu’ yang hendak dicari ditolak dengan angka 1. Kemudian jumlah yang telah anda dapati tersebut di darab pula dengan 2. Hasil jawapan tersebut hendaklah ditambah dengan angka 2 dihujungnya.

Lihat contoh ini :

Katakan juzu’ yang anda ingin ketahui muka suratnya adalah juzu’ 6. Maka, pengiraannya adalah seperti berikut :

6 – 1 = 5

5 x 2 = 10

10 ditambah angka 2 dihujungnya = 102


Begitu juga jika anda ingin mendapatkan awal muka surat dalam juzu’ lain. Contohnya juzu’ 30 :

30 – 1 = 29

29 x 2 = 58

58 ditambah angka 2 dihujungnya = 582


Walaubagaimanapun, kaedah ini hanya sesuai digunapakai pada al-Quran Rasm Uthmanisahaja, tidak kira sama ada mushaf fizikal atau digital. Manakala al-Quran yang menggunakan Rasm Imla’i atau lebih dikenali dengan istilah “al-Quran Majeed” adalah berlainan.

Selamat mencuba dan saksikan keajaiban yang berlaku…!!!

Al-Quran...Kalam suci...

Ada seorang lelaki tua tinggal di sebuah kampung pedalaman bersama seorang cucu lelakinya yang bernama Haikal.

Pada setiap pagi, lelaki tua ini akan bangun lebih awal dan duduk di meja dapur sambil membaca Al-Quran. Haikal ingin menjadi seperti datuknya dan cuba untuk mengikuti perbuatan datuknya itu.

Pada suatu ketika, Haikal bertanya, “ Atuk! Saya cuba untuk membaca Al-Quran seperti atuk tapi saya tidak memahaminya dan apa yang saya faham, saya akan cepat lupa. Apa yang saya dapat kalau saya membaca Al-Quran tapi saya tidak memahaminya?”

Dengan tenang si atuk memberi cucunya itu sebuah baldi yang sangat kotor dan bocor sambil berkata, “Bawa baldi ini ke sungai dan ambil air dari sungai itu dan bawa pulang ke rumah.”

Haikal tanpa membuang masa dia terus melakukan suruhan atuknya tadi tetapi semua air bocor keluar dari baldi itu sebelum ia sampai ke rumah. Atuknya tertawa dan berkata, “Kamu harus bergerak lebih cepat lagi.” Maka ia menyuruh cucunya kembali ke sungai dengan dengan baldi itu untuk mencuba lagi. Kali ini Haikal berlari dengan lebih cepat tapi sekali lagi baldinya kosong sebelum dia tiba di rumah. Dalam keadaan yang seolah-olah kehabisan nafas, dia mengatakan kepada atuknya bahawa mustahil membawa air dari sungai hingga ke rumahnya dengan menggunakan baldi yang bocor itu.

Atuknya dengan raut wajah yang penuh ketenangan berkata,“ Lihat baldi yang kamu pegang tu.” Haikal melihat ke dalam baldi itu dan untuk pertama kalinya menyedari bahawa baldi itu sekarang berbeza. Baldi itu telah berubah dari baldi yang kotor kini berubah menjadi bersih luar dan dalam.

“Haikal, itulah yang terjadi ketika kamu membaca Al-Quran. Anda tidak boleh memahami ilmu atau mengingat segalanya, tetapi ketika kamu membacanya, kamu akan berubah, luaran dan dalaman kamu. Itu adalah kurniaan yang amat besar daripada Allah Taala di dalam hidup kita.”

Sunday, March 20, 2011

kiSah harimau beRiman......


""Alkisah... .. Seorang lelaki Islam ponteng sembahyang Jumaat. Sebaliknya dia masuk hutan untuk memburu ayam hutan. Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba-tiba dia berlanggar dengan seekor HARIMAU yang sedang lena tidur.

Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelungsur ke dalam jurang. Dia pula tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan KRAKKKK! Kedua-dua kakinya patah.

HARIMAU tadi terus menghambatnya, sedangkan dia dah tak boleh bergerak lagi.

"Ya Allah," doa lelaki tersebut,"Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang Jumaat berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini ..

Ampunilah aku ya Allah ...makbulkan hajat ku ini .. jadikanlah HARIMAU yang memburu aku, HARIMAU yang beriman .. tolong ya Allah! Aminnn.."

Tiba-tiba guruh berdentum! HARIMAU tadi tiba-tiba terhenti betul-betul di hadapan lelaki tadi.

Harimau itu bertukar menjadi seekor harimau yang beriman dan bersopan santun.

Sambil menadah kedua-dua kaki depannya ke langit .. HARIMAU tersebut pun berdoa,



"Allahumma barik lana, fima razaktana, wa qina azzabbannar. Amin! "

Saturday, March 19, 2011

IndahnyA hIdUp di Bumi SHAMS..

SMKA SHEIKH ABDUL MALEK..
begito la terukir nya name sebuah sekolah yg tercinta yg meninggalkan seribu pahit manis...kenangan yg xmungkin dilupakan..di sinilah terdidiknya kami semua dgn tarbiah yg membina akhlak n peribadi seorang muslim..tersa rindu sgt suasana tarbiah disana yg byk mangajar erti hidup seorang muslim..


Pintu pagar sekolah...


5.30 pagi
kkrrriiiinngggg....!!!!!!!!!! loceng jam da bunyi..cepat2 bgun nk mandi..kne cepat2 6t xd tempat nak mandi...tkot 6t lewat subuh plak...
6.00 n up
Allahuakbar2! azan dah ney..pkai jilbab cepat n trus g solat...keluar pintu dorm..n trun tgga satu demi satu n jalan langkah demi langkah..kne cepat 6t kene denda kalaw lewat subuh..malu 6t..dlm tazkirah da bese dgr makin byak langkah ke masjid makin byk la pahala yg dapat.hehehe.. n then smpy la Surau AL-Maidah..dlm bhs arabnye hidangan...smpy sane kalo sempat bleh la solat sunat..after solat, cm bese..kne ngaji dulu..terutamnya surah yasin untuk menambah barakah pd ari to..lepas jer yg konduc to abis bc doa sume cepat jer trun nk g sarapan kat dewan makan plak..
tp besenye sy memg xmkn pagi..trus jer naek atas..siap2 nk g sekolah plak...kalu jadual bertugas arito knela kemas2 dorm dulu..6t kalo xbersih kne pagil plak..hik3..
7.15am
time ney sume org da mesti beratur...time ney jugak la org sibuk kuar pagar asrama..masing2 xnak kne denda sbb lewat pagar..so, masing2 kne be punctual la kan? hurm...bler da stat pengawas bercakap kat depan..cm bese "sape lewat subuh n lewat pagar keluar ke depan" sape yg lewat to nasibla..yg paling malu kalu aspura lalu lar..masing2 duk nk sembunyikan muka.hahahha..nasb la korg sape sruh lewat kn da kne..siap ngan ad anugerah tag nama lagi.'saya lewat subuh' hahaha..cmto la telatah hari2 student shams ney..kalu di ingat balik memg lawak..
7.30am
time ney sume da kne pegi sek..xbleh lewat2 taw..smpy kelas letak beg..n smpy la ad anoucment kne kuar klas..bratur kat luar kelas to..kne zikir asma al-husna dulu n bc doa..pas bis to msuk klas n sume kne ngaji dulu...smbil di kondukkan oleh org yg bertanggungjawab...sdpnye suara diorang yg konduk to..merdu..hehehe..lpas jer bis ngaji..kebiasaanya pengawas yg jg kelas to akan bg tazkirah sbg santapan rohani di waktu bg..bukan santapan sarapan je ad taw..
8.00am
kelas da bermula......bru jer dlm setengah jam klas bermula."hasnira....." tersentak plak ak ..haha..mane xnye asyik mengantuk jer..ak pun xtaw nape asyik ngantok. jer..kalo nk ckp dak asrama ney..memg benda bese la ngantok2 ney...masing2 duk brzikir tanpa sedar n stuju jer ape yg cikgu ckp..hahaha..agaknye cmner la ak jd ckgu 6t..mesti student ak pun nagntok..tp jgan la cmto...mtk jauh la..huhuhu..
1.00pm
time ney la yg paling xsuka...crowded penuh sesak nagn org nk g solat...air plak slow jer nk amek air smyg..da lar jap g nk stat klas balik...haish,, sabor je la...

pemandangan di taman aspuri..


3.00pm
kalu td time paling xsuka..ney time yg paling suka..BALIK!!! yeah!! masuk jer pagar hostel trus pegi naek ats amek baldi cop tmpat mandi...”weh, cop utk ak satu..ak tlg amek mkanan utk ko..” “ak nak mandi pas mu neh.”….tkot 6t xsempat nak mandi..sbb masing2 kalu bleh nk mandi sebelum prep..n then bru la g makan..ms nk amek makan..kene bratur panjang2..tilik2 tray mklumla sume nk pilih tray yg bersih huhu...
3.45pm
xtaw la btol x time ney kene pegi prep da luper lar..hehehe..tp kebiasaanya prep time ney sume duk stado jer..bkn stdy..penat ptg cmney...dgn ngantok nye..tp kalu warden dtg round kantoila..
4.30pm
lbey kurang la time ney..azan asar berkumandang....merdunye dgar sore bilal muda..hehehhe..
sume student hostel pun bergegas la ke surau..untuk menunaikan kewajipan masing2..smpy la abis solat n ngaji..masing2 wat aktiviti sndiri...ad yg mandi, riadah, stdy..n so on la..
6.00pm
time for makan malam..mcm bese beratur panjang untk mengenyangkan perut...tp kdg2.."prraaaannnggg.." tray jtuh rupenye...ai penghuni aspuri cmner la tray to bleh jatuh...ganas jgak erk..pasto pas amek mkan amek plak tmpat duduk...kalo yg baek cket,," sy xmboh duk ngadap aspura.."..kalo yg bese2 ney.." bg la ak duk ngadap aspura..ak nk skodeng dy to..eh, baju ak same la warne ngan bju dy..bgga wase..ad jodoh 2."hahha..to la glagat aspuri dulu2...besela to namenye remaja..bru remaja beb..hahahha..tp bg yg berpose to dtg lewat cket,,best nyer la..igt dulu2..buka pose ramai2..sblm buka to zikir2 dulu..best nye suasana tarbiah kat sane..

surau al-maidah..


7.00pm
sume penghuni pg surau untuk solat magrib n isya..kene pg sebelum masuk waktu jagn lewat2 6t kne amek name..tujuan nye pg awal..sebelum masuk waktu to kne wat halaqah mengikiut form.. n then wat je lah majlis ilmu ape2pun..smpy la msuk waktu mgrb..time wakto solat to best sgt...dgn suara2 merdu imam muda...bgos drg2 ney byk hafal quran..pandy plak wat alunan to..
pas solat magrib..ad majlis ilmu..kadang2 ad tazkirah, zikir munajat, solat hajat, baca mathurat,n mcm lg..kalo mlm jumaat to bace yasin n tahlil...smpy la waktu isya..truss solat berjemaah isya bermai2...n last skali ktorg kne zikir asma Al-husna dulu sblm kuar pegi prep..pasto sape yg nk solat hajat drg solat sulu sblm pegi prep..
9.00pm
waktu prep...bermula waktu kami wat sgla kerja rumah..yg xtaw ty pd yg taw...yg khusyuk stdy, wat nota..xkurang jgak ad jgak yg wat mesyuarat ketupat, sembang2..n cm2 lg lar..time xd keje la to..haha..smpy la abis prep sume pg makan....
1o.30pm
waktu makan dh mula....ad yg muka nagntok2 pun pg makan jgak cz lapor..td makan pun kul 6..skg da lpar balik..
11.00pm
bler loceng bunyi..sume da kne naek dorm masing.siap2 nk bc al-mulk n sajadah plak..tp lepas to tazkirah dorm..kalot2 plak nk cri tazkirah.."nk tazkirah ape mlm ney erk? ad tazkirah lebih x?" to la ayat bese ty bler smpy turn dy bg tazkirah...n after...masing2 wat aktiviti masing2..ad yg tido lmbat cz stay up...besenye tahun2 yg exam besar la..

dewan gemilanh..tp skg da tukar dewan abu bakar as-siddiq kot..


pemandangan asrama dr depan..


tapi...kehidupan ak sekarang amat jauh bezanya dr dulu...jauh skali...lagha..kalau dulu ad selalu jer ad pengisian, terbiah, kerohanian..n mcm lg..tp skrg...da xd lg..ak mesti cari to sume..kalo ak diam saja x wat sesuatu alamatnya makin jauh ak dgn Allah..di cni ak cube cri aktiviti yg berbentuk kerohanian, usrah n sbgainya... azamku ingin jd seorang muslimah solehah..tp kdg2 ak xkuat...byk godaan yg ak dpt...tp ak sentiasa mohon diberi kekuatan..terutamanya dr sudut pakain, aku msh gagal dlm mnutup aurat sesempurnanya...padahal ak da buat bnda to sume di sekolah dulu..knape ak sush sgt untuk jd mcm dulu...ak nak buat..tp ak kne istiqamah...ak tkot xdpt istiqamah...tp dlm bengkel yg ak bru pg smlm..ak respect kat sorang akak to...bgosnye dy...n ad satu aura yg membuat kan ak makin semangat untuk berubah...rs tersentuh haty bler tgok cara dy..thiqoh dy..ak respect dgn akak to...ak nak jadikan dy salah seorang dr idola ku..erm..cume akan cuba brubah sdikit demi sdkit...ak harap ak akan istiqamah...itulah doaku..... amin.....

Wednesday, March 9, 2011

Bc La ney...sEdeY sgt...bleh nangis...MAMA!!!!

Sedih sangat :(
Surat dari anak mak yang dah tak nakal

Mak...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...

Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa...
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...

Mak macam dah sedia...
Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kakak pun rasa hairan...
Mak tak penah buat gitu...

Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. ..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...

Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...

Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
Mak cuma gelak jer...
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...

Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk...
Mak tetap takmau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital...
Tapi kiter berkeras juga pujuk..
Nanti di hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak..
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...

Mak tetap tak bersetuju...
Mak memang degil..
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...

Mak...
Ampunkan kami semua...
Kami nak mak sehat...
Kami sayang mak...
Kami tak mau mak sakit...
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampunkan kami yer mak...

Mak... Malam itu abang bawa mak ke hospital
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak
Kiter kata nak beli kereta...
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duit..
Kiter jawab pula...
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
Mak gelak ajerr...

Lepas tu bila kereta kiter sampai...
Mak buat kenduri kesyukuran...
Dan kiter masih ingat lagi...
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...
Punya la kiter takut...
Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...
Bila balik sahaja kampong...
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj...
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...

Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, kiter menipu mak kan ...
Ampon kan kiter...

Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006
Bila tiba aja kat hospital...
Nurse tengah balut mak dengan kain putih...
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak...
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak...
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...

Mak tau tak...
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
Jalan di depan terasa makin kelam...
Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
Kosong...sekosong hati ini...
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya...
Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...

Mak...
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ...
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak...
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan...
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter...
Dia kata... "dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
Lagi laaaa... laju airmata ni..
Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...

Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis...
kiter nangis ni...
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi...
Takder orang yang bangun lagi...
Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
Kiter rindu kat mak..!
Takpa la...
Nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
Kiter baca yassin untuk mak...
Mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak-anak mak mengelilingi mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir...
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja...
Mak rasa tak...
Masa tu kiter sentuh dahi mak...
Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...
Kiter tak mampu nak cium mak...
Kiter tak daya...
Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
Badan akak terasa panas...
Makk...
Anak mak yang seorang tu demam...

Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .

Mak... Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap...
Masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan...
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
Kiter cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
Nak cakap dengan mak...
Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata... "tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...

Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni...
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...

Mak...
Cukup la sampai sini dulu...
Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu...
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula...
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
Pastu kawan kiter bgtau...
Simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
Sampai masuk universiti..
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

worst week..

yessssss!!!!!!!!!!!
walaupun byk ag xstudy...nk create blog jgak..sbb bhgia sgt skg ney..
tetiba jer Jam 6.35..daus kol.'.ira,ira,ira,,',(dgn nafas tercungap2..) terkejar2 sumting kot..'ira, kelas cancel'..alangkah bahagia nye bler dgr statement to..sy repeat lg..'ira, klas cancel'..hehe..tp yg lawaknye daus ney cm org tgah semput ke lelah ntah..aduyai..daus2......bhgia giler...penat jer seteressssss td...mane x nye...pg td ptut ad klas dy..pasto tetiba cancel n nk ganti mlm ney plak to..yang xleh than nyer ad kuiz plak...org da sbuk2 nk mid term esok n lusa bleh tiba2 nk wat kuiz..kalo ye pun ckp la awl2..bleh prepare awal2....ish sterss r..
So, malam ney kene pulun lar study..ad dua bab lg xsentuh ney...exam da malam sok..siang to plak ad exam process writing..hurm..rs cm nk mampuihhhhhhh....benda dtg skali gus cmto...pasto lak exam HR pg jumaat to plak...aishh...agak2 sempat ke x ntah nk study ney..
da xsabar menanti ari jumaat..abis paper HR..automatik sume da setel..cume satu lg..ad microteaching...kene ajar seolah2 cm kat sek la plak...berdebar jer...mcm mane la nk jd seorang guru yang baek ney..nk bg sume student attract kat pengajaran kita...ish3...
erm, xpela...nampaknye kene prepare awal ney..arap2 la dpt wat yg terbaik...